اَللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَعَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَفي كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً وَدَليلاً وَعَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فيها طَويلاً.
آخرین اخبار : 

ایمان به صدق وعده الهی؛ عامل قدرت‌آفرینی در برابر دشمن

ایمان به صدق وعده الهی؛ عامل قدرت‌آفرینی در برابر دشمن

به گزارش پایگاه قرآنی شهرستان دهاقان به نقل از ایکنا، رهبر معظم انقلاب در دیدار اخیر با اعضای مجلس خبرگان رهبری در بینات‌شان به آیات زیادی از قرآن کریم استناد کردند که شامل آیات ۱ تا ۳ سوره نصر، آیه ۱۷ سوره انفال، آیات ۲۲ و ۶۹ سوره احزاب، آیه ۶۲ سوره یونس، آیه ۷۸ سوره یوسف، آیات ۴۲، ۴۶ و ۸۶ سوره طه، آیه ۵ سوره صف، آیه ۱۲۹ سوره اعراف و آیه ۱ سوره ممتحنه است.

اما با توجه به موضوع مهم تحریم‌ها و فشارهای دشمن و تهدیدات نظامی امریکا علیه ایران در این گزارش تفاسیر آیه ۲۲ سوره احزاب که ایشان در این رابطه به آن استناد کردند، بیان می‌شود.

رهبر معظم انقلاب در این باره فرمودند: «در مواجهه با حوادث سخت مثل همین تحریم که یک حادثه‌ سخت است، یا فرض بفرمایید مثل حمله‌ نظامی، حرکت نظامی -اینها حوادث سختی است که از طرف دشمن ممکن است تحمیل بشود- اینجا هم خدای متعال دستور خودش را و روش درست را به ما یاد داده: وَ لَمّا رَءَا المُؤمِنونَ الاَحزابَ قالوا هذا ما وَعَدَنَا اللهُ وَ رَسولُه وَ صَدَقَ اللهُ وَ رَسولُه وَ ما زادَهُم ‌اِلّا ایمانًا وَ تَسلیمًا. ما توقّع نداشتیم که حکومت اسلامی در دوران سیطره‌ مادیت و حکومت‌های مادی در دنیا به وجود بیاید و مادیون دنیا که همه قدرت‌های مادی را هم دارند، ساکت بنشینند تماشا کنند؛ معلوم بود که معارضه می‌کنند، معلوم است که اگر بتوانند تحریم می‌کنند، معلوم است که اگر بتوانند جنگ نظامی می‌کنند؛ ما باید کاری بکنیم که به فکر نیفتند این کارها را بکنند و اگر به فکر افتادند و اقدام کردند، سرکوب بشوند؛ وَالّا توقع اینکه دشمن به ما حمله نکند، توقع درستی نیست. بنابراین، این هم دستور الهی است».

متن و ترجمه آیه:

«وَلَمَّا رَأَى الْمُؤْمِنُونَ الْأَحْزَابَ قَالُوا هَٰذَا مَا وَعَدَنَا اللَّهُ وَرَسُولُهُ وَصَدَقَ اللَّهُ وَرَسُولُهُ ۚ وَمَا زَادَهُمْ إِلَّا إِیمَانًا وَتَسْلِیمًا».

(امّا مؤمنان وقتی لشکر احزاب را دیدند گفتند: «این همان است که خدا و رسولش به ما وعده داده، و خدا و رسولش راست گفته‌اند!» و این موضوع جز بر ایمان و تسلیم آنان نیفزود).

علامه طباطبایی در باره این آیه در تفسیر المیزان بیان می‌دارد که «این آیه وصف حال مؤمنین است که وقتى لشکرها را مى بینند که پیرامون مدینه اتراق کرده‌اند، مى‌گویند این همان وعده‌اى است که خدا و رسولش به ما داده، و خدا و رسولش راست مى‌گویند، و این عکس‌العمل آنان براى این است که در ایمان خود بینا و رشد یافته‌اند و خدا و رسولش را تصدیق دارند. به خلاف آن عکس‌العملى که منافقین و بیماردلان از خود نشان دادند، آنها وقتى لشکرها دیدند به شک افتاده و سخنان زشتى گفتند، از همین جا معلوم مى‌شود که مراد از مؤمنین آن افرادى هستند که با خلوص به خدا و رسول ایمان آوردند.

(قالوا هذا ما وعدنا الله و رسوله ) – کلمه (هذا) اشاره است به آنچه دیدند، منهاى سایر خصوصیات، همچنان که در آیه (فلما را الشمس بازغه قال هذا ربى ) کلمه (هذا) صرفا اشاره است به همین معنا. و وعده اى که به آن اشاره کردند – به قول بعضى – عبارت بود از اینکه رسول خدا (ص) قبلا فرموده بود به زودى احزاب علیه ایشان پشت به‌هم مى‌دهند و به همین جهت وقتى احزاب را دیدند فهمیدند این همان است که آن جناب وعده داده بود.
بعضى دیگر گفته‌اند: منظور از وعده مزبور آیه سوره بقره است، که قبلا از رسول خدا (ص) شنیده بودند: (ام حسبتم ان تدخلوا الجنه و لما یاتکم مثل الذین خلوا من قبلکم مستهم الباساء و الضراء و زلزلوا حتى یقول الرسول و الذین آمنوا معه متى نصر الله الا ان نصر الله قریب ) و مى‌دانستند که به زودى گرفتار مصائبى مى‌شوند، که انبیاء و مؤمنین گذشته بدان گرفتار شده، و در نتیجه دل‌هایشان دچار اضطراب و وحشت مى‌شود و چون احزاب را دیدند یقین کردند که این همان وعده موعود است، و خدا به زودى یاری‌شان داده و بر دشمن پیروزشان مى‌کند. این دو وجهى است که در باره وعده مذکور در آیه گفته‌اند، و حق مطلب این است که بین آن دو جمع کنیم، چون در آیه شریفه وعده را هم به خدا نسبت داده‌اند، و هم به رسول او و گفتند: (هذا ما وعدنا الله و رسوله).

جمله (و صدق الله و رسوله) شهادتى است از ایشان بر صدق وعده. (و ما زادهم الا ایمانا و تسلیما)، یعنى دیدن احزاب در آنان زیاد نکرد، مگر ایمان به خدا و رسولش، و تسلیم در برابر امر خدا، و یارى کردن دین خدا، و جهاد در راه او را».

به عبارتی مؤمنین داشتن دشمن را نشانه صدق وعده الهی و صحت مسیر خود دانسته و ایمان‌‌شان به اسلام و پیامبر اکرم(ص) افزایش می‌یابد نه اینکه به ترس و دلهره بیفتند.

آیت‌الله مکارم شیرازی نیز در تفسیر نمونه آورده است که «این آیه به بیان حال مؤمنان راستین پرداخته چنین مى‌گوید: (هنگامى که مؤمنان، لشگریان احزاب را دیدند، نه تنها تزلزلى به دل راه ندادند بلکه گفتند این همان است که خدا و رسولش به ما وعده فرموده و طلایه آن آشکار گشته و خدا و رسولش راست گفته‌اند و این ماجرا جز بر ایمان و تسلیم آنها چیزى نیفزود (و لما راء المؤ منون الاحزاب قالوا هذا ما وعدنا الله و رسوله و صدق الله و رسوله و ما زادهم الا ایمانا و تسلیما).

این کدام وعده بود که خدا و پیامبر (صلى اللّه علیه و آله و سلّم ) وعده داده بود؟ بعضى گفته‌اند این اشاره به سخنى است که قبلا پیامبر (ص) گفته بود که به زودى قبائل عرب و دشمنان مختلف شما دست به دست هم مى‌دهند و به سراغ شما مى‌آیند، اما بدانید سرانجام پیروزى با شما است .
مؤمنان هنگامى که هجوم (احزاب) را مشاهده کردند یقین پیدا کردند که این همان وعده پیامبر (ص) است گفتند: اکنون که قسمت اول وعده به وقوع پیوسته قسمت دوم یعنى پیروزى نیز مسلما به دنبال آن است لذا بر ایمان و تسلیم‌شان افزود.

دیگر اینکه خداوند در سوره بقره آیه ۲۱۴ به مسلمانان فرموده بود که آیا گمان مى‌کنید به سادگى وارد بهشت خواهید شد بى‌آنکه حوادثى همچون حوادث گذشتگان براى شما رخ دهد؟ همان‌ها که گرفتار ناراحتی‌هاى شدید شدند و آن‌چنان عرصه به آنان تنگ شد که گفتند: یارى خدا کجا است؟ خلاصه اینکه به آنها گفته شده بود که شما در بوته‌هاى آزمایش سختى آزموده خواهید شد و آنها با مشاهده احزاب متوجه صدق گفتار خدا و پیامبر(ص) شدند و بر ایمان‌شان افزود.

البته این دو تفسیر با هم منافاتى ندارد، مخصوصا با توجه به اینکه یکى در اصل وعده خدا و دیگرى وعده پیامبر (ص) است و این دو در آیه مورد بحث با هم آمده، جمع میان این دو کاملا مناسب به نظر مى‌رسد».

به عبارتی مؤمنان حقیقی در هنگامه هجمه دشمن به وعده رهبر الهی خود، پیامبر(ص)، ایمان بیشتری آورده و آن را آغازی بر پیروزی نهایی خود دانستند و این همان اهمیت پیوند امت و امامت را نشان می‌دهد که با ایمان و اعتماد به وعده‌های الهی می‌توان در برابر بزرگترین دشمنان نیز ایستاد و به پیروزی رسید.

رهبر معظم انقلاب نیز در بخشی از بیانات خود در تاریخ ۱۹ مهر ۱۳۹۱ در جمع علما و روحانیون خراسان شمالی در تشریح این آیه می‌فرمایند: «در جنگ احزاب، از همه طرف حمله کردند. در جنگ بدر یک گروه بودند، در جنگ احد یک گروه بودند، در جنگ‌های دیگر قبائلِ کوچک بودند؛ اما در جنگ احزاب، همه قبائل مشرک مکه و غیر مکه و ثقیف و غیره آمدند متحد شدند؛ ده هزار نفر نیروی رزمنده فراهم کردند؛ یهودی‌هایی هم که همسایه‌ پیغمبر بودند و امان‌یافتهی پیغمبر بودند، خیانت کردند؛ اینها هم با آنها همکاری کردند. اگر بخواهیم این را با امروز مقایسه کنیم، یعنی آمریکا با آنها مخالفت کرد، انگلیس مخالفت کرد، رژیم صهیونیستی مخالفت کرد، فلان رژیم مرتجعِ نفتخوار مخالفت کرد. پول‌هاشان را خرج کردند، نیروهاشان را جمع کردند، یک جنگ احزاب درست کردند؛ جنگ احزابی که دل‌ها را خیلی ترساند. اوائل همین سوره (احزاب) می‌فرماید: «و اذ قالت طائفه منهم یا اهل یثرب لا مقام لکم فارجعوا»؛ مردم را می‌ترساندند. الان هم همین جور است. الان هم یک عده‌ای مردم را می‌ترسانند: آقا بترسید. مقابله‌ با آمریکا مگر شوخی است؟ پدرتان را در می‌آورند! آن جنگ نظامی‌شان، این تحریم‌شان، این فعالیت‌های تبلیغی و سیاسی‌شان. در آخر این سوره باز می‌فرماید: «لئن لم ینته المنافقون و الّذین فی قلوبهم مرض و المرجفون فی المدینه لنغرینّک بهم». مرجفون همین‌هایند. در یک چنین شرایطی، شرح حال مؤمن این است: «هذا ما وعدنا اللّه و رسوله»؛ ما تعجب نمی‌کنیم؛ خدا و رسولش به ما گفته بودند که اگر پابند به توحید باشید، پابند به ایمان به خدا و رسول باشید، دشمن دارید؛ دشمن‌ها سراغ‌تان می‌آیند. بله، گفته بودند، حالا هم راست درآمد؛ دیدیم بله، آمدند. «و صدق اللّه و رسوله و ما زادهم الاّ ایمانا و تسلیما»؛ ایمان‌شان بیشتر شد. منافق، ضعیف‌الایمان، فی قلوبهم مرض – که طوائف گوناگونی‌اند – وقتی دشمن را می‌بینند، تنشان مثل بید می‌لرزد؛ بنا می‌کنند به مؤمنین باللّه و زحمتکشان در راه خدا، عتاب و خطاب و اذیت کردن و فشار آوردن: آقا چرا اینجوری می‌کنید؟ چرا کوتاه نمی‌آیید؟ چرا سیاست‌تان را اینجوری نمی‌کنید؟ همان کاری که دشمن می‌خواهد، انجام می‌دهند. اما از آن طرف، مؤمنینِ صادق می‌گویند: ما تعجبی نمی‌کنیم؛ خب، باید دشمنی کنند؛ «هذا ما وعدنا اللّه و رسوله».

حجت‌الاسلام و المسلمین قرائتی در تفسیر نور نیز نکاتی درباره این آیه بیان کرده که به شرح ذیل است:
۱ـ ایمان عامل قدرت است. رَأَ الْمُؤْمِنُونَ الْأَحْزابَ قالُوا …
۲ـ منافقان، دشمنى را که حضور ندارد، حاضر مى‌پندارند؛ «یَحْسَبُونَ الْأَحْزابَ لَمْ یَذْهَبُوا» ولى مؤمنان، دشمنان موجود و مهاجم را ناچیز مى‌شمرند. وَ لَمَّا رَأَ الْمُؤْمِنُونَ‌ …- هذا ما وَعَدَنَا اللَّهُ‌
۳ـ هجوم دشمنان متحد، براى مؤمن غیر منتظره نیست. «هذا ما وَعَدَنَا اللَّهُ»
۴ـ سخن رسول خدا، همان سخن خداست. «وَعَدَنَا اللَّهُ وَ رَسُولُهُ»
۵ـ پیامبر اسلام (ص) مسلمانان را از وقوع جنگ احزاب باخبر نموده بود. «هذا ما وَعَدَنَا اللَّهُ وَ رَسُولُهُ»
۶ـ مؤمنان، تحقق وعده‌هاى خدا و رسولش را حتمى مى‌دانند. «وَعَدَنَا اللَّهُ وَ رَسُولُهُ ‌- صَدَقَ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ»
۷ـ جبهه و جنگ براى مؤمن، بستر رشد و ترقّى است. «ما زادَهُمْ إِلَّا إِیماناً وَ تَسْلِیماً»
۸ـ مؤمنان، از تعداد و تشکل دشمنان نمى‌ترسند. «ما زادَهُمْ إِلَّا إِیماناً»
۹ـ ایمان و تسلیم داراى درجات و مراتبى است. «ما زادَهُمْ إِلَّا إِیماناً وَ تَسْلِیماً»
۱۰- تحقق یافتن وعده‌هاى خدا و رسول، بر ایمان مؤمنان مى‌افزاید. وَ لَمَّا رَأَ الْمُؤْمِنُونَ‌ … ما زادَهُمْ إِلَّا إِیماناً وَ تَسْلِیماً

به عبارتی از این آیه به طور خلاصه می‌توان این چنین فهمید که دشمنی دشمن با شما طبیعی و به واسطه ایمان شما به خدا، اسلام و رسول خدا(ص) است و خواهی نخواهی دشمن با انواع شیوه‌ها به سراغ شما می‌آید و تنها ایمان و باور به صدق وعده الهی عامل قدرت‌آفرین در مقابل دشمنان است.

ایمان به صدق وعده الهی؛ عامل قدرت‌آفرینی در برابر دشمن

پایگاه قرآنی شهرستان دهاقان

, ,

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به پایگاه اطلاع رسانی دهاقان قرآن خوش آمدید
فا تولز - ابزار رایگان وبمسترساخت حرفه ای کد متن متحرک