به گزارش پایگاه قرآنی شهرستان دهاقان به نقل از ایکنا رشید جعفرپور در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی بیان کرد: در حوزه فعالیت‌های قرآنی معمولا موانع کم داریم چرا که همراهی ارکان مختلف دانشگاه‌ها وجود دارد؛ یعنی هم نیروی انسانی، هم روسای دانشگاهها و معاونان فرهنگی همکاری لازم را در این زمینه دارند. معمولا مشکل ما مشکل بودجه است ولی اگر بودجه فراهم شود، بخش زیادی از ظرفیت‌های قرآنی هم جا دارد که پیش رود و هم اینکه اساتید و دانشجویان علاقه‌مند به حرکت و فعالیت در این مسیر هستند.

وی افزود: تاکنون هر جا گشایش بودجه‌ای بوده، میزان استقبال هم از برنامه‌های قرآنی زیاد بوده است؛ نمونه بارز آن جشنواره‌های قرآن و عترت است که حدود ۳۰۰ هزار نفر در آن شرکت می‌کنند. البته شاید این عدد مطلوب نهایی نباشد اما عدد خوبی است.

مدیرکل اداره فعالیت‌های دینی و قرآنی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اظهار کرد: اعتکاف‌های دانشجویی یک مانور فرهنگی در دانشگاه‌هاست که همه ساله، در ایام برگزاری این مراسم معنوی شاهد حضور حداکثری دانشجویان هستیم.

شرط اول ارائه برنامه‌های ابتکاری شناخت مخاطب است
جعفرپور در خصوص اجرای برنامه‌های ابتکاری برای جذب بیشتر دانشجویان به حضور در برنامه‌های قرآنی گفت: در راستای اجرای برنامه‌های ابتکاری، باید بدانیم مخاطبمان چه مخاطبی است. یک وقت هست برای دانشجو در سنین دهه ۶۰ و یک وقت هست برای دانشجو در سنین دهه ۷۰ کار می‌کنیم؛ لذا اهمیت شناخت مخاطب در اجرای برنامه‌های ابتکاری از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی اظهار کرد: برای اجرای مباحث ابتکاری اولین شرط مخاطب شناسی است. امروز به دلیل رشد چشمگیر فضای مجازی و تغییر ذائقه جوانان دانشجو باید ابتکارات متناسب با ذائقه مخاطب به کار برده شود.

مدیرکل اداره فعالیت های دینی و قرآنی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اضافه کرد: در این راستا علاوه بر موضوعات حفظ، قرائت و ترتیل برای جشنواره قرآنی سعی کردیم تا فعالیت‌های قرآنی در قالب هنر، فضای مجازی با محتوای تولیدات قرآنی، مقالات پژوهشی و… به موضوعات جشنواره اضافه شود که خوشبختانه مخاطبان زیادی در این زمینه ورود کرده‌اند؛ لذا بر اساس مخاطب شناسی، همه ساله بندهایی را به جشنواره‌های قرآنی در سطح دانشگاه‌ها اضافه و کم می‌کنیم.

جعفرپور در خصوص تأثیر قرآن بر تعمیق باورهای جوانان عنوان کرد: قرآن فقط خواندن نیست بلکه مجموعه‌ای از معارف و آموزه‌هاست که اگر این معاوف و آموزه‌ها در جوانان نهادینه شود و پیام قرآن را به خوبی درک کنند، از آنجا که قرآن انسان‌ساز است و زمینه انسان‌سازی را فراهم می‌کند، فرد را به انسان مطلوب قرآنی تبدیل می‌کند.

مدیرکل اداره فعالیت‌های دینی و قرآنی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: انسان مطلوب قرآنی انسانی است که خودش را قبول دارد؛ به خدا باورمند است و قرآن مهمترین متنی است که می‌تواند به باورمندی انسان کمک کند.

وی بیان کرد: اگر بتوانیم آموزه‌های قرآنی را به خوبی به قشر دانشجو انتقال دهیم، قطعا باورهای ایمانی در جوانان ما تقویت خواهد شد.

جعفرپور در خصوص موانع دریافت پیام قرآنی در بین جوانان گفت: یک بخش موانع این است که ما برنامه ها را خوب اجرا نکردیم وگرنه قرآن دارای بهترین پیام‌هاست اما ما شیوه‌های خوبی برای انتقال مفاهیم ناب این کتاب آسمانی نداشتیم و یا اینکه شیوه انتقال ما در تبیین معارف و پیام‌های قرآنی مناسب نبوده است؛ لذا باید در راستای اصلاح شیوه‌های انتقال مطلوب گام برداریم که بدون تردید اثرات خود را خواهد گذاشت.

خانه جوانان شهرستان دهاقان
خانه جوانان شهرستان دهاقان

By maktab

سیدامیرحجازی مدیر موسسات قرآنی دهاقان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *