"بستر سازی مساجد در تحقق گام دوم انقلاب" شعار سال ۹۸ امور مساجد استبستر سازی مساجد در تحقق گام دوم انقلاب شعار سال 98 امور مساجد است

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد، شعار سال ۹۸ را “بستر سازی مساجد در تحقق گام دوم انقلاب” معرفی کرد و گفت: شروع گام دوم انقلاب باید از مساجد، به عنوان پایگاه های مهم فرهنگ ساز باشد.

به گزارش پایگاه قرآنی شهرستان دهاقان به نقل از پایگاه تخصصی مسجد؛ گردهمایی ائمه جماعات استان تهران در سال ۹۷ صبح امروز پنجشنبه شانزدهم اسفند ماه در حسینیه الزهرا(س) سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برگزار شد.

مدیریت مسجد یعنی؛ خدمتگزاری به همه کارگزاران مسجد
در این مراسم حجت‌الاسلام والمسلمین نوری زاده، رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد، ضمن خیر مقدم به ائمه جمعه و جماعات گفت: در آستانه ماه رجب المرجب ماه عبادت عبودیت و بندگی و ولادت امام محمد باقر(ع) هستیم. امید است این فرصت زمینه‌ای برای خدمت بیشتر خادمان خانه‌های خدا فراهم آورد.

وی در این مراسم از زحمات مسئولین سابق مرکز رسیدگی به امور مساجد تشکر کرد و گفت: در سال ۶۸ این مرکز به فرمان رهبر انقلاب تاسیس شد، ایشان حکمی برای مرحوم مهدوی کنی صادر کردند که این حکم نقشه راه امور مساجد بوده و هست، آیت الله انواری در آن زمان مدیریت اجرایی را برعهده داشتند و از آن زمان تا کنون، این مرکز با آن نقشه‌‌ای که در دست داشت موفق شد کارهای بزرگی را انجام دهد.

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد گفت: با این که بنده خودم را لایق این منسب نمیدانستم ولی به لطف خدا، توفیق خدمت در مسجد را پیدا کردم و این را از دعای پدر مرحوم خود می‌دانم. همه آنچه که تاکنون در پست های مختلف انجام داده ام یک طرف و خدمت به امور مساجد در طرفی دیگر برای من قرار دارد. این جایگاه برای من از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

وی ادامه داد: مساجد پایگاه مهمی هستند که مردم شبانه روز در آن خداوند را یاد می کنند. پایگاهی که در آن می تواند همه خیرات و برکات شکل بگیرد. وقتی آیات و روایات را در باب مسجد می‌بینم، انگیزه و شوق خدمت در من بیشتر می‌شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین نوری زاده با اشاره به جایگاه خاص مسجد و ائمه جماعات در جامعه گفت: مدیریت ما باید باعث شود کار عبادت، بندگی و کار فرهنگی در مساجد تسهیل شود. مدیریت مسجد یعنی؛ خدمتگزاری به همه کارگزاران مسجد. لذا ما در پیشگاه خدا برای این خدمت رسانی ماجور هستیم. هر خدمتی که در خانه خدا شکل بگیرد خدمت به خداوند است. اگر بخواهیم مردم را با خدا آشنا کنیم شرطش این است که ما هم در این مسیر طی طریق کرده باشیم.

وی با اشاره به جایگاه عظیم مسجد نزد خدا گفت: مسجد پایگاه عبادی و معنوی است و محبوب ترین خانه ها بر روی کره زمین و همچنین مکانی است که انسان را در مقابل شیطان بیمه می‌کند. خداوند شش قطعه را میان بقاء زمین منتخب قرار داده است خانه خدا، حرم امن الهی، مقبره انبیا و اولیا، مقابر اوصیا، مقاتل و مقابر شهدا و مساجدی که در آن خداوند را یاد می کنند.

بستر سازی مساجد در تحقق گام دوم انقلاب شعار سال امور مساجد

حجت‌الاسلام و المسلمین نوری زاده در ادامه سخنان خود با اشاره بیانیه گام دوم انقلاب گفت: امروز مساجد در بیانیه گام دوم انقلاب مقام معظم رهبری به عنوان مهمترین پایگاه معرفی شده اند.

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد بر همین اساس شعار سال ۹۸ را “بستر سازی مساجد در تحقق گام دوم انقلاب” معرفی کرد و گفت: شروع گام دوم انقلاب باید از مساجد، به عنوان پایگاه های مهم فرهنگ ساز باشد و در گام دوم انقلاب باید نگاه مردم به سمت مسجد معطوف شود.

وی افزود: مسجد یکی از مهم‌ترین پایگاه‌های انسان‌سازی و ظرفیت سازی در عرصه تربیت نیروهای مدیریتی است. شهدای دفاع مقدس و مدافع حرم از مساجد برخاستند. مسجد یک پایگاه انسان ساز است و جوانان موفق در عرصه علم و فناوری، گروه های جهادی و بسیج در مساجد تربیت شده‌اند. لذا مبدأ گام دوم انقلاب نیز همین مساجد هستند.

باید بیانیه گام دوم انقلاب را در حوزه‌های مختلف فعالیت مساجد بومی‌سازی کنیم

حجت‌الاسلام و المسلمین نوری زاده افزود: بیانیه گام دوم انقلاب رهبر معظم انقلاب اسلامی یک پیام معمولی نیست بلکه یک منشور برای افق ۴۰ ساله انقلاب اسلامی است. دقت و زمانی که رهبر انقلاب اسلامی برای این بیانیه صرف کرده‌اند قابل تأمل است. کما اینکه بعضی از مراجع عظام این بیانیه را در درس خارج خود ارائه می‌دهند.

وی افزود: متن بیانیه از جامعیت کافی برخوردار است و باید این بیانیه را در حوزه‌های مختلف فعالیت مساجد بومی‌سازی کنیم. اگر در راستای عملیاتی کردن این بیانیه نظری وجود داشته باشد، مرکز رسیدگی به امور مساجد از آن استقبال خواهد کرد. همچنین باید در جایی که می‌خواهیم بر مبنای این بیانیه محتوایی تولید کنیم، از افراد صاحب نظر استفاده کنیم.

حجت‌الاسلام و المسلمین نوری زاده با اشاره به خدمات مساجد در مراسمات مختلف انقلاب در سال‌های گذشته گفت: باید از تلاش چشمگیر ائمه جماعات و جمعه استان تهران که در راهپیمایی ۲۲ بهمن تماشایی شرکت کرده و نقش موثری داشتند، تشکر کنم.

انقلاب اسلامی بزرگترین هدیه خداوند است

وی افزود: انقلاب اسلامی بزرگترین هدیه خداوند است. بعد از انقلاب صنعتی بحث جدایی دین از سیاست مطرح شد که دین فقط در حوزه های فردی کارآمد است و این نظریه را بر کسانی که تحت سیطره آنها بودند مسلط کردند. ولی در حکومت اسلامی جدایی دین از سیاست مبطول است و آمال و آرزوی همه انبیا و اولیا الهی تشکیل یک حکومت دینی بود.

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد گفت: در هیچکدام از دوره های تاریخ اسلام، مردم و امام در کنار یکدیگر قرار نگرفته بودند. در برهه هایی امام و معصوم وجود داشت ولی مردم در کنار ایشان قرار نگرفتند و همچنین در زمان هایی مردم آمادگی داشتند ولی امام و معصوم و فقیه جامع الشرایط حاضر نبود.

وی افزود: در سال ۵۷ این آرزوی انبیاء و اولیا جامه عمل پوشید و امام و مردم در کنار یکدیگر قرار گرفتند.

حجت‌الاسلام و المسلمین نوری زاده با اشاره به خاطره شهید مطهری از امام راحل(ره) گفت: ایشان در یک جمع خصوصی به شهید مطهری فرمودند که؛ این ما نیستیم که این نهضت را ایجاد کردیم، من دست خدا را در تحقق این نهضت می‌بینم.

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد خاطرنشان کرد: امروز تداوم انقلاب اسلامی به این پایگاه عظیم بستگی دارد که امام راحل(ره) از آن به عنوان سنگر یاد کردند. لذا باید در مساجد حضور پررنگ و فعالی داشته باشیم.

نگاه کنونی در امور مساجد، یک نگاه عملیاتی است

وی افزود: در سالی که گذشت، شاهد برنامه‌های مجموعه مرکز رسیدگی به امور مساجد بودم و محورهایی که نظام حاکمیتی مجموعه به دنبال آن بود از جمله توانمندسازی ائمه جماعات، فرهنگ سازی و تعالی سازمانی در این فعالیت‌ها به ثمر رسید.

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد با اشاره به دوره‌های مختلف آموزشی، دوره تخصصی مدیریت مسجد و نمایشگاه تخصصی مدیریت مسجد گفت: خیلی از مسئولین و نهادهایی که از این نمایشگاه بازدید کردند، متفق‌القول نگاه امور مساجد را در مدیریت مسجد پسندیدند و از فعالیت های صورت گرفته تشکر کردند. لذا اکنون زمینه انتقال تجربیات امور مساجد به سایر استان‌ها فراهم شده است.

حجت الاسلام والمسلمین نور‌ی زاده تصریح کرد: نگاه کنونی در امور مساجد، یک نگاه عملیاتی است و مسیری که تا کنون در این مرکز طی شده، باید ادامه پیدا کند.

مساجد پایگاه سلامت اجتماع

وی افزود: مساجد بهترین پایگاه در سلامت اجتماع هستند و کلید حل بسیاری از معظلات اجتماعی در مساجد است. اگر هر مسجد جلوی یک طلاق، اعتیاد و فساد را بگیرد و سبب یک ازدواج و یک شغل شود بسیاری از مشکلات جامعه حل می‌شود.

حجت السلام و المسلمین نوری زاده با اشاره به فرصت‌ها و تهدید‌های فضای مجازی نیز گفت: یکی از کارکردهای مهم ائمه جماعات، تبلیغ در فضای مجازی است. ائمه جماعات بایستی در کیفیت بخشی به محتوای فضای مجازی تلاش کنند و با فعالیت در این عرصه، جلوی آلودگی های ذهنی، رفتاری و فکری را بگیرند و از این فضا به عنوان فرصتی برای ترویج اندیشه های سالم و اسلامی استفاده کنند و الا اگر به فضای مجازی توجهی نکنیم آن را به بزرگترین تهدید تبدیل کرده ایم.

وی افزود: از ائمه جماعات تقاضا دارم مساجد را به مهمترین پایگاه انقلاب و مبارزه با استکبار، اشرافیت و جریان های انحرافی تبدیل کنند. زیرا ما نسبت به انقلاب، رهبری، جانبازان و شهدا مسئولیت داریم و باید این مسئولیت را با بصیرت و دانش روزافزون خودمان انجام دهیم. مردم به اعمال و رفتار ما توجه می کنند. لذا باید معلمین خوبی برای آنها باشیم.

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد گفت: باید بتوانیم اسلام انقلابی را ترویج کنیم و در جبهه انقلاب اسلامی موثر، نقش‌آفرین بوده و سربازان خوبی برای رهبر معظم انقلاب باشیم.

وی گفت: ائمه جماعات در اتفاقات مهم جامعه از جمله انتخابات و عرصه های اجتماعی نقش آفرینی کنند و حضور پر رنگی در محله‌ها داشته باشند.

حجت السلام و المسلمین نوری زاده در پایان خاطر نشان کرد: اگر می‌خواهیم مدیریت مسجد، مدیریتی توانمند باشد باید به همه ارکان مساجد توجه داشته باشیم. تلاش امور مساجد نیز بر این است که بتواند به مناطق محروم توجه بیشتری داشته باشد.

یادآور می‌شود؛ در این مراسم از “اطلس جامع سه بعدی محراب” و نسخه تحت وب نرم‌افزار “مسجد یاب” رونمایی شد.

"بستر سازی مساجد در تحقق گام دوم انقلاب" شعار سال ۹۸ امور مساجد است
بستر سازی مساجد در تحقق گام دوم انقلاب شعار سال ۹۸ امور مساجد است

شعار-سال-98
شعار-سال-۹۸

By maktab

سیدامیرحجازی مدیر موسسات قرآنی دهاقان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *