فصلنامه قرآنی «کوثر» به ایستگاه ۶۳ رسیدفصلنامه قرآنی «کوثر» به ایستگاه ۶۳ رسید

به گزارش پایگاه قرآنی شهرستان دهاقان به نقل از ایکنا؛ در این شماره از فصلنامه قرآنی «کوثر»، مقالاتی با عناوین«مروری بر مبانی، روش وقواعد تفسیری آیت الله العظمی خامنه‌ای(مدظله‌العالی) در تفسیر سوره کوثر» نوشته سیدمحمدرضا علاءالدین، محمدجواد صفا و نجمه‌السادات علاءالدین؛ «فاطمه زهرا(سلام الله علیها) قاری و حافظ معصومه قرآن» تالیف محمدرضا ستوده نیا، و سیدمحمدرضا علاءالدین منتشر شده است.
همچنین مقالاتی با عناوین «فاطمه زهراء و اهل البیت(ع) مصداق «اهل ذکر» از منظر فریقین» به قلم رضا سعادت‌نیا و سیدجعفر بدری؛ «بررسی تفسیری سوره کوثر پرتکامدترین سوره مکی قرآن» تالیف سیدمحمدرضا علاءالدین؛ «فاطمه زهرا(س) حقیقت لیله‌‍‌ی القدر» نوشته اکرم‌السادات هاشمی‌نژاد؛ «فاطمه زهراء(سلام الله علیها) الگوی سامان دهی، تشکل و رشد اعتقادی و اخلاقی خانواده» تالیف فاطمه نادعلی از دیگر مقالات منتشر شده در شصت‌وسومین شماره از فصلنامه قرآنی «کوثر» هستند..
مروری بر مبانی، روش وقواعد تفسیری حضرت آیه‌الله العظمی خامنه‌ای(مدظله‌العالی) در تفسیر سوره کوثر
در چکیده مقاله «مروری بر مبانی، روش وقواعد تفسیری حضرت آیه‌الله العظمی خامنه‌ای(مدظله‌العالی) در تفسیر سوره کوثر» می‌خوانیم «آنچه در این پژوهش ارائه می‌شود تبیین روش و گرایش تفسیری مفسر مدقق حضرت آیه الله العظمی خامنه‌ای (مد ظله العالی) در تفسیر سوره مبارکه کوثر است. روش ایشان در تفسیر سوره کوثر روشی اجتهادی همراه با روش‌های قرآن به قرآن و روایی است. گرایش برجسته در این تفسیر، گرایش اجتماعی وخانوادگی با جهت اخلاقی وتربیتی است و نکات ادبی وکلامی در آن مشاهده می‌شود در این تفسیر به دشمن شناسی و مقابله با ترفندهای تبلیغی وروانی آنها و تعیین مصداق و شخصیت پژوهی با رویکرد الگودهی پرداخته شده است که این پردازش بر اساس مبانی و قواعد تفسیری از جمله فضای اجتماعی و فرهنگی نزول سوره و شان نزول‌ها و نقش آنها در فهم صحیح سوره واعتبار سنجی و کشف غرض اصلی سوره صورت گرفته است. از زمره ویژگی‌های تفسیری مفسر در سوره کوثر تحلیل دقیق روایات مرتبط با سوره، طرح مباحث جامعه‌شناسی و ارائه موضوعات مستقل همراه با نوآوری‌ها و تبیین درس‌ها و پیام‌های قرآنی سوره ونقد روایات مجعول وترجمه های ضعیف می‌باشد».
فاطمه زهرا(سلام الله علیها) قاری و حافظ معصومه قرآن
نویسنده مقاله «فاطمه زهرا(سلام الله علیها) قاری و حافظ معصومه قرآن» در طلیعه نوشتار خود آورده است مساله این پژوهش روشن سازی نقش آفرینی‌های قرآنی فاطمه زهرا(س)، در قرائت، حفظ، تفسیر، کتابت، تعلیم و تربیت قرآن می‌باشد. بررسی‌های آیات وروایات، گویای نقش و تاثیر‌گذاری فاطمه زهراء (س) دریادگیری قرائت آیات و سور از رسول الله(ص) و سپس کتابت، تلاوت، حفظ، تعلیم، تبلیغ و ترویج آیات و سور قرآن می‌باشد. فاطمه زهراء(س) با تلاوت قرآن در مجالس سخنرانی و خطبه خوانی، سلامت قرآن از تحریف را اثبات و بر قرائت رسول الله(ص) تاکید کرده است. ارتباط فاطمه زهرا(س) با قرآن و انس شبانه روزی با قرآن و قرائت ایشان به گونه‌ای بوده است که گوشت، پوست و خون فاطمه زهرا(س) با قرآن ممزوج شده بود و نورانیت عمل به قرآن موجبات عروج معنوی این انسان کامله قرآنی را فراهم آورده بود از اهداف این پژوهش اثبات تاثیر گذاری قرآنی فاطمه زهرا(س) بر مخاطبین می‌باشد.
همچنین نویسنده معتقد است که دستاورد مهم این پژوهش افزون بر حیطه سیره شناسی قرآنی فاطمه زهراء، نوع قرائت قرآن فاطمه زهرا(س)است که توسط حسنین (علیهما السلام) فضه و اسماء و زینبین (سلام الله علیهما) ارائه شده است و خود فاطمه زهرا(س) در خطبه‌ها و سخنرانی‌ها و مجالس تعلیم و تربیت، قرائت خود از آیات و سور قرآن را نشان داده است. تلاوت‌ها و قرائت‌های قرآن فاطمه زهرا(س) به عنوان قاری معصومه تبیین‌گر جمع آوری قرآن در زمان رسول الله‌(ص) و سلامت قرآن از تحریف وارائه نوع درست قرائت و نبود اختلاف در آیات و سور و حجیت ظواهر قرآن و دعوت به تفسیر عقلانی می‌باشد».
فاطمه زهراء و اهل البیت(ع) مصداق «اهل ذکر» از منظر فریقین
در چکیده مقاله «فاطمه زهراء و اهل البیت(ع) مصداق «اهل ذکر» از منظر فریقین» آمده است «از مباحث مهم و کلیدی مطرح شده در قرآن، واژه «اهل ذکر» است که خداوند متعال در آیات ۴۳ سوره نحل و ۷ انبیاء، مردم را به پرسش از آنان امر نموده است. اساسی‌ترین مسئل‌های مورد بحث، تبیین مراد از «اهل ذکر» در این آیات است. گرچه روایات شیعه به صراحت، فاطمه زهراء و اهل بیت (علیهم السلام) را به عنوان مصداق اتم و اکمل اهل ذکر معرفی می‌کنند، ولی بعضی از مفسرین با توجه به برخی شان نزول‌ها، مصادیق دیگری برای اهل ذکر نام برده‌اند. این مقاله تلاشی است جهت روشن شدن مفهوم و مراد از اهل ذکر. پس از بررسی معنای «ذکر» در قرآن از نظر اهل لغت و برخی مفسرین و توجه به شان نزول آیات و همچنین روایات پیرامون آن، این حقیقت روشن گردید که اهل بیت (علیهم السلام) مصداق اصلی اهل ذکر در قرآن هستند. بخش پایانی این مقاله، بیان مهم‌ترین دلائلی است که این مطلب را اثبات می‌کند».
بررسی تفسیری سوره کوثر پرتکامدترین سوره مکی قرآن
نویسنده مقاله «بررسی تفسیری سوره کوثر پرتکامدترین سوره مکی قرآن» در چکیده نوشتار خود آورده است «سوره کوثر سوره‌ای مکی است که یک دوم کلمات آن تکامد است. واژه‌ها سوره کوثر به جهت اینکه تنها یکبار در متن قرآن بکار رفته‌اند به عنوان واژه‌های تکامد قرآن قلمداد می‌گردند و بر این اساس سوره کوثر پرتکامدترین سوره مکی قرآن به نسبت تعداد آیه قلمداد می‌گردد. واژه تکامد به کلمه‌ای اطلاق می‌شود که تنها یک بار در سراسر یک متن به‌کار رفته باشد. بنابراین به واژه‌ای که تنها یک بار درمتن قرآن به‌کار رفته باشد و هیچ مشتق یا هم خانواده‌ای از آن در متن قرآن نباشد، «تکامد قرآنی» گفته می‌شود. مقاله حاضر می‌کوشد علاوه بر طرح و بررسی کلی مسائل سوره کوثر به تحلیلی بر واژه‌ها و ترکیبات تک کاربرد این سوره در قرآن و دامنه و دایره‌های معنایی تکامدهای سوره کوثر بپردازد و یکی دیگر از خصوصیات این سوره مکی را به صورت تحلیلی معرفی نماید».
فاطمه زهرا(س) حقیقت لیله‌‍‌ القدر
در چکیده مقاله «فاطمه زهرا(س) حقیقت لیله‌‍‌ القدر» آمده است «فاطمه شناسی و فاطمه گروی در میان نسل امروز یک حقیقت تابنده و پاینده است. مساله این پژوهش رمزگشایی از لیله قدر است. شناسایی روح لیله القدر موضوع این پژوهش می‌باشد. شب قدر یک روح دارد و یک ظرف دارد. ظرف زمانش, ایام لیله القدر است. اما شب قدر روح دارد. روح شب قدر، حضرت فاطمه زهرا علیها السلام می‌باشد. فاطمه علیها السلام همچون لیله القدر، حضوری مستمر و تاثیرگذار در همه عرصه‌های هستی دارد و ظرف وجودش ظرف تحقق اراده و مشیت الهی و افاضه فیض ربوبی است. او اگرچه به مثابه «قدر»» قدرش ناشناخته مانده است و باید تاویل حقیقت و کنه وجودش را در قیامت مشاهده کند اما به مقدار ممکن و میسور باید به سراغ این انسان کامل مکمل و هادی و اسوه ابدی رفت و به او قرب وجودی یافت و بایستی تصویری روشن، درست، زمان شناسانه، نیازسنجانه, عالمانه و حساب شده از تمام هویت، ماهیت، شاکله و شخصیت حضرت زهرا علیها السلام ارائه داد و نگاهی تاریخی، جامعه شناختی، تربیتی، روان شناختی و معرفت شناسانه را در دسترس نسل جوان گذاشت تا شکاف و انقطاع نسل امروز با آن لیله قدر قرآن و گوهر وجود و الگوی جاودانه مرتفع گردد و این معنا نیازمند تحلیل و ابلاغ درست شخصیت ناشناخته و ابعاد وجودی حضرت فاطمه علیها السلام می‌باشد».
فاطمه زهراء(سلام الله علیها) الگوی سامان دهی، تشکل و رشد اعتقادی و اخلاقی خانواده
نویسنده مقاله «فاطمه زهراء(سلام الله علیها) الگوی سامان دهی، تشکل و رشد اعتقادی و اخلاقی خانواده» در چکیده نوشتار خود آورده است باورهای اعتقادی و ملکات رفتاری و فضائل اخلاقی انسان، هرگز اسیر زمان و مکان نمی‌شود. فاطمه زهرا (س) الگوی اعتقاد، اخلاق و رفتار قرآنی برای همیشه تاریخ است. مساله این پژوهش نقش الگویی فاطمه زهرا(س) در سامان‌دهی، تشکل و رشد اعتقادی و اخلاقی خانواده می‌باشد.
به باور نویسنده این مقاله فراگیری باورهای اعتقادی و درس‌های زندگی و یادگیری سامان‌دهی خانه و خانواده از مکتب انسان‌ساز زهرای مرضیه(س)، فریضه‌ای است که معصومین (ع) و دانشمندان و فرهیختگان از علم، معرفت و حکمت در جهان اسلام برای خانواده‌های مسلمان تعریف کرده‌اند. در این مقاله جایگاه و نقش الگویی فاطمه زهرا(س)، در تحقق باورهای اعتقادی و ملکات رفتاری و فضائل اخلاقی در نهاد خانه و خانواده مورد توجه قرار گرفته و از آنجا که رویکرد این مقاله به نهاد مقدس خانه و خانواده است لذا از تشکیل و تشکل خانواده در سیره حضرت زهرا(س) با موضوع کاربردی «آداب تشکیل زندگی» شروع و به (آداب همسرداری و مشارکت در مدیریت خانواده و (آداب ترییت و فرزند پروری در نهاد خانواده) پرداخته شده است.
همچنین «بیانیه حضرت آیه‌الله العظمی مظاهری مرجع عالی قدر، و زعیم حوزه علمیه استان اصفهان به مناسبت هیجدهمین سال انتشار فصلنامه قرآنی کوثر» و «چهل دستاورد فرهنگی قرآنی مجموعه موسسات قرآن و نهج البلاغه کوثر» نیز عنوان دو مقاله دیگر منتشر شده در این شماره از فصلنامه قرآنی «کوثر» هستند.

فصلنامه قرآنی «کوثر» به ایستگاه ۶۳ رسید
فصلنامه قرآنی «کوثر» به ایستگاه ۶۳ رسید

By maktab

سیدامیرحجازی مدیر موسسات قرآنی دهاقان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *