شورای فرهنگ عمومی دهاقانشورای فرهنگ عمومی دهاقان

به گزارش پایگاه قرآنی شهرستان دهاقان محمدرضا موالی‌زاده، دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور، در گفت‌وگو با ایکنا؛ در تبیین عملکرد این شورا در سالی که گذشت با بیان اینکه رویکرد این شورا ترویج فرهنگ قرآنی و آموزه­‌های گران‌سنگ مکتب اهل‌بیت عصمت و طهارت(ع) و تقویت هر چه بیشتر گفتمان انقلاب اسلامی، آرمان‌­های امام راحل و رهنمودهای راهبردی مقام معظم رهبری است، اظهار کرد: این شورا درصدد ایجاد فرهنگ استکبارستیزی، مقاومت و مبارزه در برابر تهدیدات دشمن، افزایش وفاق و سرمایه و اعتماد اجتماعی، افزایش امید به آینده، تقویت روح اخوت و صمیمیت و همبستگی ملی، توجه به منافع ملی و مقابله با آسیب‌های اجتماعی است.

وی تقویت کیان خانواده و توجه به جایگاه رفیع بانوان مؤمن و کارآمد و جوانان پرشور و انقلابی را از دیگر اهداف شورای فرهنگ عمومی در سال ۹۷ خواند و گفت: تقویت فرهنگ کار، تلاش و سخت‌کوشی، پرهیز از اسراف و هدررفت سرمایه‌های ملی، تقویت وجدان کاری و انضباط اجتماعی، توجه به حقوق شهروندی و قانون­‌مداری، ارتقای سطح اخلاق و علم و معرفت و معنویت و در نهایت امر، بسترسازی فرهنگی برای شکل­‌گیری سبک زندگی اسلامی- ایرانی از مهم‌ترین مواردی بود که شورای فرهنگ عمومی در برنامه کاری خود لحاظ کرده است.

موالی‌زاده به برخی موضوعاتی که طی سال ۹۷ در شورای فرهنگ عمومی به بحث و بررسی گذاشته شد، اشاره و بیان کرد: در سالی که گذشت موضوع ارتقای فرهنگ زیارت و گردشگری مذهبی را با حضور آستان قدس رضوی(ع)، آستان مقدس حضرت معصومه(س)، آستان مقدس حضرت احمدبن‌­موسی شاهچراغ(ع)، سازمان اوقاف و امور خیریه، سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و استانداری‌­های خراسان رضوی، قم و فارس به صورت جدی دنبال شد.

وی به بررسی موضوع فرهنگ معماری ایرانی- اسلامی با حضور مسئولان وزارت راه­ و شهرسازی، شهرداری تهران اشاره و بیان کرد: راهکارهای ارتقای کارکرد مساجد با حضور رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه کشور نیز بررسی شده است. همچنین پیرامون برنامه ترویج فرهنگ دین‌داری در جامعه با محوریت موضوع نماز با حضور ستاد اقامه نماز کشور، صدا و سیما، نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه­‌ها، وزارت آموزش و پرورش و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بحث و گفت‌وگو انجام شده است.

موالی‌زاده با اشاره به اینکه شورای فرهنگ عمومی در سال ۹۷ به بررسی کیفیت عزاداری­‌های ایام محرم و صفر پرداخته است، گفت: همچنین مروری بر برنامه‌­ریزی­‌ها و تحلیل فضای راهپیمایی اربعین سال ۹۷ از سوی دبیر ستاد مرکزی اربعین و مدیرکل امور مرزی وزارت کشور را داشتیم.

بررسی راهکارهای فرهنگی مقابله با تحریم اقتصادی از دیگر مواردی بود که موالی‌زاده به عنوان موضوعات مورد بررسی شورا در سال ۹۷ از آن نام برد و تصریح کرد: همچنین شورا از همایش‌های متعددی در کشور حمایت کرد که از جمله می‌توان به برگزاری دوازدهمین همایش ملی علمی- فرهنگی خلیج فارس در بوشهر، همایش رزم­واره مدافعان حرم در باغ موزه دفاع مقدس، همایش «حریم عشق، تحکیم بنیان خانواده»، همایش «سبک زندگی اسلامی – ایرانی و تحکیم مبانی خانواده» در استان گیلان اشاره کرد.

وی ادامه داد: پایان­‌نامه کتاب سال دانشجویی (جهاددانشگاهی)، کارگاه آموزشی «تحکیم بنیان خانواده و پیشگیری از طلاق در استان فارس»، کارگاه آموزشی «تحکیم بنیان خانواده و پیشگیری از طلاق» در استان هرمزگان و نشست «سبک زندگی و فضای مجازی» در استان سیستان و بلوچستان از دیگر مواردی بود که با حمایت شورای فرهنگ عمومی در سال ۹۷ همراه شد.

موالی‌زاده با بیان اینکه صرفه­‌جویی در هزینه­‌ها و پرهیز از برگزاری همایش­‌های پرهزینه و پژوهش‌های نظری محض و غیرکاربردی در دستور کار شورا قرار داشت، افزود: طی سالی که گذشت کمک مالی به شوراهای فرهنگ عمومی استان­‌ها افزایش یافت.

موالی‌زاده در بخش دیگری از سخنان خود به برخی مصوبات شورا در سال ۹۷ که ماحصل جلسات بحث و گفت‌وگوی بیان شده است، اشاره کرد و گفت: برنامه ارتقای فرهنگ زیارت و گردشگری مذهبی مصوب جلسه ۷۰۶ است که طی ۲۶ تیرماه سال ۹۷ مصوب شد. سند برنامه ارتقای فرهنگ سلامت نیز مصوب جلسه ۷۰۷ بود که در تاریخ ۹ مردادماه سال ۹۷ مصوب شد.

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور تصویب برنامه جامع ارتقای کارکرد مساجد کشور، مصوب جلسه ۷۱۴ به تاریخ ۲۹ آبان‌ماه و برنامه ترویج فرهنگ مصرف بهینه آب، مصوب جلسه ۷۱۶ در تاریخ ۲۷ آذرماه را از دیگر مصوبات این شورا در سال ۹۷ برشمرد.

وی به تشریح برنامه‌های شورای فرهنگ عمومی کشور برای سال ۹۸ پرداخت و گفت: با سازمان برنامه و بودجه به منظور کمک به فعالیت­‌های شورای فرهنگ عمومی در استان‌­ها و شهرستان­‌ها مذاکره خواهیم کرد. همچنین تشکیل فراکسیون فرهنگ عمومی در مجلس را با نمایندگان مجلس در میان خواهیم گذاشت.

موالی‌زاده از جمله راهبردهای سال ۹۸ را تقویت تعامل با گروه‌های مرجع جامعه همچون علما، دانشگاهیان، اصحاب فرهنگ و هنر و ادب و اندیشه و رسانه و … به منظور همکاری در جهت تقویت فرهنگ عمومی برشمرد و گفت: درصدد هستیم در سال پیش رو از ظرفیت صدا و سیما، مطبوعات و فضای مجازی برای ارتقا و بالندگی فرهنگ عمومی در جامعه بهره گیریم.

وی بر ضرورت بهره‌­مندی از ظرفیت و امکانات معاونت­‌ها و سازمان­‌های تابعه وزارتخانه در تولید و انتشار آثار فرهنگی و هنری در راستای محورهای مصوب شورای فرهنگ عمومی در سال ۹۸ تأکید و تصریح کرد: انجام مطالعات مورد نیاز در جهت سیاست­‌گذاری و برنامه­‌ریزی عرصه­‌های فرهنگ عمومی از جمله پیوست فرهنگی، تحلیل روند تغییرات مؤلفه­‌ها و شاخص­‌های فرهنگ عمومی و… نیز در دستور کار شورا قرار می‌گیرد.

منبع:ایکنا

شورای فرهنگ عمومی دهاقان
شورای فرهنگ عمومی دهاقان

By maktab

سیدامیرحجازی مدیر موسسات قرآنی دهاقان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *