اولویت‌های قرآنی سال جدید دهاقاناولویت‌های قرآنی سال جدید دهاقان

به گزارش پایگاه قرآنی شهرستان دهاقان به نقل از ایکنا عباس سلیمی، پیشکسوت قرآنی کشورمان، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا؛ در مورد افق فعالیت‌های قرآنی در سال ۹۸ و اولویت‌هایی که در این سال باید مورد توجه قرار گیرد، گفت: فعالیت‌های قرآنی منحصر به برنامه‌ریزی و تلاش و اقدام در یک بعد خاص نیست و باید تمام جوانب را در نظر بگیریم.

وی افزود: بر اساس یک تحقیق میدانی علمی که به همت سازمان تبلیغات اسلامی حدود دو سال قبل صورت گرفته است، آمار‌هایی که در رابطه با میزان آشنایی مردم با قرآن وجود دارد آمار‌های خوبی نبوده و درصد بسیار پایینی دارد. اگر مدعی هستیم که ۴۰ سال حجم بالایی از دستگاه‌های قرآنی برای قرآن کار کرده‌اند و آموزش داده‌اند، مردم حداقل روخوانی قرآن را بدانند. در حالی که نه تنها بین قاطبه مردم بین بسیاری از تحصیل‌کرده‌ها و حتی مدیران و مسئولان این مشکل را داریم.

سلیمی یکی دیگر از ابعاد مهم که باید مورد توجه قرار بگیرد را بعد مفاهیم قرآن کریم معرفی و تصریح کرد: بسیاری از افرادی که می‌توانند روخوانی قرآن را بدون اشتباه تلاوت کنند، از مفاهیم قرآن اطلاعی ندارند و این بسیار تأسف‌بار است. باید بدانیم این نامه‌ای که خداوند متعال برای ما فرستاده است حاوی چه معانی، دستورات و باید و نباید‌هایی است.

این پیشکسوت قرآنی کشورمان اظهار کرد: بعد دیگر، تدبر و اندیشیدن در قرآن کریم است. اگر بتوانیم زلال در این مفاهیم آسمانی بیندیشیم، وضع ما آنچه که هست نخواهد بود و در ابعاد مختلف نجات خواهیم یافت.

سلیمی آخرین و مهم‌ترین بُعد از ابعاد قرآن کریم که باید بیش از هر زمان دیگری در سال جدید سرلوحه فعالیت‌های خود قرار دهیم را بحث عمل به قرآن کریم بیان کرد و گفت: اگر عمل به قرآن به صورت جدی در دستور کار باشد، دیگر شاهد این حجم از ناهنجاری، مشکلات، مفاسد و مواردی که ممکن است باعث نارضایتی مردم از دین و انقلاب شود، نخواهیم بود.

وی بیان کرد: بر همین اساس اگر می‌خواهیم افقی را ترسیم کنیم باید به گونه‌ای این چشم‌انداز ترسیم شود که تمامی این موارد را در بر گرفته و متضمن تمامی این جوانب باشد.

سلیمی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به اینکه حرکت‌هایی در این زمینه‌ها صورت گرفته است، گفت: برای مثال در سازمان تبلیغات اسلامی فعالیت‌ها محدود به بحث قرائت و تلاوت و این موارد نیست. به ویژه که خداوند متعال توفیق داد و در سال ۹۷ به صورت جدی به همت کارشناسان تمرکز بر روی سبک زندگی قرار گرفت.

عضو هیئت امنای سازمان دارالقرآن‌الکریم به استفاده از رهنمود‌های آیت‌الله العظمی جوادی آملی در دیدار‌ها و ملاقات‌هایی که داشته است اشاره کرد و افزود: این کار با سرعت و شتاب خوبی به پیش رفت و کارگاه‌های متعددی در رابطه با سبک زندگی با عنوان «سبک زندگی اسلامی با شاخص قرآنی» برگزار شد و در این سال بیش از ۱۲۰ نفر در مقوله تربیت مربی سبک زندگی قرآنی این دوره‌ها را طی کرده و مشغول تدریس در استان‌ها و شهرستان‌ها هستند.

این پیشکسوت قرآنی کشورمان با بیان اینکه اگر می‌خواهیم افق درخشانی را در سال جدید پیش رو داشته باشیم باید عمل به قرآن، باور به قرآن و سبک زندگی قرآنی را در دستور کار قرار دهیم و از همه این‌ها مهم‌تر که از هزاران کارگاه آموزشی مهم‌تر است، افرادی که خود را منتسب به قرآن نمی‌دانند، خود زندگی عملی قرآنی داشته باشند.

سلیمی در بخش دیگری از صحبت‌های خود در پاسخ به سؤالی در مورد این موضوع که تمام مواردی که به عنوان اولویت بیان شد بیشتر ناظر بر مقوله‌های اعتقادی و باوری است که کمتر با ارائه قابلیت اجرا دارد، گفت: باید آموزش و طرح و تذکر را داشته باشیم، اما این مقولات اعتقادی، معرفتی و باوری از مقولاتی نیست که با برگزاری صرف کلاس یا بخشنامه و طرح و دستورالعمل و یک دستور عمومی عملی شود. تمام این تذکرات و دستورات را ۱۲۴ هزار پیامبر مطرح کرده‌اند و علاوه بر آن‌ها امامان و بعد از آنان علماء و عرفا نیز تأکید کرده‌اند؛ بنابراین در این زمان دیگر اراده فرد است که خود را نشان می‌دهد تا به این نقطه برسیم یا خیر.

وی اظهار کرد: در باب تهذیب نفس و تربیت روح باید به این فکر کنیم که یک روزی باید پاسخگوی خداوند متعال باشیم و یک روزی خیل عظیم شهدا در قیامت منتظر پاسخ ما هستند، در حالی که نمی‌توانیم جواب هیچ کدام از آن‌ها را بدهیم؛ بنابراین باید این موارد گفته شود.

سلیمی با اشاره به اینکه عملاً کار‌هایی را می‌توان انجام داد، گفت: یکی از این موارد این است که در قوانین و تصمیمات اداری کلان در کشور به این موارد احترام گذاشته و لازم‌الاجرا بدانیم. اگر همه قانونگذاران و مدیران ارشد کشور معتقد به این مطلب باشند که باید سبک زندگی قرآنی را در کشور ترویج دهیم، آن زمان در قوانین دقت بیشتری شده و در اعطای امتیازات، در عزل و نصب‌ها دقت بیشتری می‌شود، همین به ما کمک می‌کند تا زمینه این کار را به دور از مواردی که گفته شد، فراهم کنیم.

این پیشکسوت قرآنی کشورمان با بیان اینکه ناهنجاری‌ها و مشکلاتی که به آن‌ها اشاره شد محصول ده‌ها سال عدم توجه ماست و یک شبه درست نخواهد شد، گفت: لذا باید با یک بستر آرام معرفتی این کار را با توکل به خداوند متعال به پیش ببریم.

اولویت‌های قرآنی سال جدید دهاقان
اولویت‌های قرآنی سال جدید دهاقان

By maktab

سیدامیرحجازی مدیر موسسات قرآنی دهاقان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *