جامعه المصطفي (ص)‌العالميه دهاقانجامعه المصطفي (ص)‌العالميه دهاقان

به گزارش پایگاه قرآنی شهرستان دهاقان به نقل از ایکنا حجت‌‌الاسلام والمسلمین محمدعلی میرزایی، عضو هیئت علمی جامعهالمصطفی(ص) العالمیه، در گفت‌وگو با ایکنا گفت: بدون تردید در بهره‌گیری از معارف قرآن کریم، که دارای زیستی انسانی و اسلامی در نظام اجتماعی است، باید تجدیدنظر کنیم، زیرا تاکنون آن‌گونه که شایسته امت اسلامی بوده از منبع وحیانی و معصوم علم یعنی قرآن کریم برای سعادت دین و دنیای امت بهره نگرفته‌ایم.

وی با بیان اینکه انقلاب اسلامی زلزله‌ای در ارکان نظام‌های حاکم در کشورهای اسلامی و غیراسلامی ایجاد کرد، افزود: دعوت به بازگشت بشریت و جهان اسلام به قرآن از نقاط عطف نظام انقلاب اسلامی به شمار می‌رود؛ در شرایطی هستیم که باید بدانیم نجات جهان اسلام در گرو بازگشت عمیق به قرآن کریم است؛ بدون تردید بازگشت به حدیث متأخر از بازگشت به قرآن کریم است، زیرا بخش عظیمی از چالش‌های مسلمانان با یکدیگر در دیگر منابع غیرقرآنی است.

اولویت اهتمام به مفاهیم قرآن
عضو هیئت علمی جامعهالمصطفی(ص) العالمیه یادآور شد: قرآن کریم به مثابه «حبل‌المتین» است که اگر مسلمانان در عرصه‌های فرد و جامعه به این منبع متمسک شوند، از وضعیت نابسامان فعلی خارج می‌شویم. قرآن کریم در هر زمانی زاینده مفاهیم، مکاتب و راه‌حل‌های تازه است. لذا اگر انسان با طهارت قلبی به قرآن کریم مراجعه کند، بدون شک از چالش‌های فردی و اجتماعی در عرصه داخلی و خارجی عبور خواهد کرد.

رئیس اندیشکده بین‌المللی المصطفی(ص) العالمیه با اشاره به اینکه راه پیروزی انقلاب اسلامی تمسک خالصانه امام خمینی(ره) به قرآن کریم بود، اظهار کرد: در شرایطی نیستیم که فقط به حفظ زیبایی‌ها و ظواهر قرآن بسنده کنیم و باید به فرمایش حضرت علی(ع) در خطبه ۱۸ نهج‌البلاغه مبنی بر «وَ إِنَّ القُرآنَ ظَاهِرُهُ أَنِیقٌ، وَ بَاطِنُهُ عَمِیقٌ؛ به راستی که ظاهر قرآن کریم زیبا و باطن آن ژرف است» توجه کنیم. لذا باید اهتمام به مفاهیم و تفسیر قرآن کریم در اولویت قرار بگیرد.

حجت‌الاسلام میرزایی یادآوری کرد: اگر جهان اسلام به قرآن متمسک شود به عمق معرفت، حقیقت، معنویت و عروج اجتماعی خواهد رسید؛ از این‌ رو موج بازگشت به قرآن کریم با هدایت و رهبری شخص مقام معظم رهبری رخ داده است و ایران را در مقایسه با بسیاری از کشور‌ها در زمینه حفظ و اهتمام به ظواهر قرآنی به یک قطب قرآنی تبدیل کرده است.

اجرای طرح‌های جذاب قرآنی
وی اصل اساسی در تشویق و ترغیب جوانان به انس با قرآن کریم را اهتمام به شاخص‌های روحی، معنوی و آرمان‌گرا بودن جوانان دانست و گفت: نسل جوان مخاطب اصلی گام دوم انقلاب هستند. لذا باید طرح‌های جذاب قرآنی برای قلب، روح و آرمان‎های این نسل تبیین شود و در ابتدا باید دل و جان جوانان را با قرآن مأنوس کرد و عقل و قلب آن‌ها را به قران کریم باورمند و مشتاق کنیم. در این صورت به تدریج جوان به سمت یافته‌های خودش می‌گردد و از قرآن به عنوان بزرگترین منبع جامعه‌سازی و انسان‌سازی بهره می‌برد.

رئیس اندیشکده بین‌المللی جامعهالمصطفی(ص) با اشاره به اینکه قرآن همیشه به عنوان حجت در میان عالمان وجود دارد، بیان کرد: قرآن کریم باید در سیر تحولات حوزه و علوم جایگاهی داشته باشد و آرام آرام شعاع آن به جامعه کشیده شود. متأسفانه امروز شاهد چنین جایگاهی برای قرآن کریم نیستیم؛ زمانی عالمان بزرگ شیعه به دنبال احیای درس تفسیر قران کریم بودند که کار آن‌ها به نوعی ریسک و خطر تلقی شد؛ یعنی آن قدر از قرآن کریم فاصله گرفتیم که اگر کسی قصد بازگشت به تفسیر قرآن کریم را داشت، باید فداکاری می‌کرد.

پژوهش قرآنی به اندازه کار فقاهتی اعتبار نمی‌آورد
عضو هیئت علمی جامعهالمصطفی(ص) العالمیه یادآور شد: در حال حاضر سیر تکون و تشکل جریان معرفت و عمل جهان اسلام مبتنی بر قرآن نیست و باید عالمان دین و حوزویان بیش از پیش فداکاری کنند، اما متأسفانه کار معرفتی، علمی و معنوی قرآن به اندازه کار فقاهت آبرو و اعتبار ایجاد نمی‌کند، زیرا عالمان فقاهتی از القابی مانند آیت‌الله، مرجع، فقیه و امتیازات این عناوین بهره‌مند می‌شوند، اما عالمانی هستند که در حوزه و دانشگاه کار قرآنی می‌کنند، ولی بدون عنوان هستند؛ لذا این زنگ خطری برای جامعه حوزویان است.

وی با اشاره به مسابقات بین‌المللی قرآن طلاب جهان اسلام افزودن رشته تفسیر و مفاهیم به مسابقات بین‌المللی قرآن کریم را گام بلندی در مسیر درست قرآنی دانست و افزود: تمسک اصلی قرآن کریم در حدیث ثقلین آمده است که تمسک به مفهوم و تفسیر قرآنی است. البته اصل مسابقات قرآنی از حفظ قرآن و اهتمام به ظواهر قرآنی به سمت اهتمام به معنا و تفسیر حرکت کرده که این آغاز بابرکتی به شمار می‌رود.

جامعه المصطفی (ص)‌العالمیه دهاقان
جامعه المصطفی (ص)‌العالمیه دهاقان

By maktab

سیدامیرحجازی مدیر موسسات قرآنی دهاقان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *